Jolijn Creutzberg | Ondernemerschap met Visie

Wagner & Company

” Ik wist niet dat dit mijn droom was”

Jolijn Creutzberg

 

Lef, plezier en eigen. Dat zijn de drie kernwaarden van Vanhulley, het bedrijf waar Jolijn Creutzberg haar ziel en zaligheid in stopt. Bij Vanhulley worden van oud textiel nieuwe producten gemaakt. Dat begon met boxershorts, gemaakt van favoriete doch versleten overhemden van de klant, en is inmiddels uitgegroeid tot een productportfolio waarmee ook de zakelijke markt wordt bediend.

 

Hergebruik is niet de enige duurzame doelstelling die Vanhulley heeft. Bij Vanhulley werken ook vrouwen aan een nieuw leven. Ze krijgen een opleiding en doen werkervaring op, om zo hun kracht te vinden en een volgende stap te kunnen zetten. Vanhulley is daarmee een echte sociale onderneming. Jolijn daagt je in de Postgraduate Opleiding Ondernemerschap met Visie op basis van al haar kennis en ervaring als ondernemer uit om dogma’s los te laten en met lef, plezier en eigenheid te ondernemen voor de toekomst.

 

Waar ben je op dit moment mee bezig?

“Momenteel werken we met zo’n goed team in het atelier dat ik de operatie met een gerust hart uit handen kan geven en me wat meer kan richten op mijn rol als boegbeeld. Ook die rol komt ten goede aan Vanhulley. Ik ben me bijvoorbeeld landelijk aan het inzetten voor afspraken die het mogelijk maken dat mensen die in de WW zitten als vrijwilliger bij sociale ondernemingen kunnen werken. Dat mag nu niet. Door een voorloper te zijn en op basis van onze ervaringen in landelijk beleid te porren betekenen we iets voor het hele veld van sociale ondernemers.”

 

Welke ontwikkelingen maakt je onderneming door?

“Sinds eind 2018 bedienen we naast de particuliere markt ook de zakelijke markt. Deze switch was nodig voor de stabiliteit en groei van Vanhulley. De shorts voor consumenten is nog steeds een groot succes, maar zij kopen die shorts niet in zulke grote hoeveelheden dat het product schaalbaar een ook rendabel wordt. Bedrijven kunnen dat wel. Ons principe is nog precies hetzelfde. Een bedrijf levert bijvoorbeeld 100 pantalons die zijn versleten of voorzien van een verouderd logo en wij maken daar 200 laptophoezen van. Eenvoudige producten van oud textiel. In 2019 hebben we ook een geheel nieuwe merkstrategie- en identiteit doorgevoerd.”

 

Wat betekent de pandemie voor jou als ondernemer?

“In eerste instantie leverde corona natuurlijk veel onzekerheid op. Net als iedereen hadden we geen idee wat ons te wachten stond. Ook voor de vrouwen die bij ons werken was het een lastige tijd. Voor sommigen betekende het verplicht binnen blijven een herbeleving van eerdere trauma’s. Veel viel voor ze weg. Zelf werd ik overvallen door vragen van meerdere kanten om mondkapjes te maken. In eerste instantie wilde ik mijn vingers daar niet aan branden. Er was nog zoveel onzeker en het was moeilijk een visie te vormen op de toekomst.”

 

“Nu kan ik zeggen dat het afgelopen jaar ons uiteindelijk veel heeft gebracht. Van de groep vrijwilligers die ons in de eerste maanden hielp is een groot deel gebleven en dat geeft veel stabiliteit op de werkvloer. De vrouwen die in augustus begonnen waren  juist erg gemotiveerd en durfden weer meer. Wat de mondkapjes betreft heb ik als ondernemer heel open mijn netwerk aangeboord. Op LinkedIn schreef ik een blog waarin ik uiteenzette waarom ik aarzelde om mondkapjes te maken en daar kreeg ik veel reacties op. Naar aanleiding van die blog kregen we twee niet coronagerelateerde opdrachten voor mondkapjes, vanuit de wereld van de specerijen en van het milieu. Daar was schaarste. Daarna werden mondkapjes ‘mainstream’ en maakten we er meer dan 50.000.”

 

Wat betekent het begrip ondernemerschap voor jou?

“Als je sociaal ondernemer ben je ondernemer. Daar hoort bij dat je wakker moet durven liggen, risico’s moet durven nemen, kansen moet kunnen zien en lef moet tonen. Vanhulley is  geen goed doel en ik geloof in vraag en aanbod. Vanhulley voegt maatschappelijke waarde toe en mag winst maken. Onze boxershorts, onze rugzakken en onze groente- en fruitzaken moeten van goede kwaliteit zijn. We sturen dus naast een breder verhaal en betere waarden ook op euro’s. We hebben wel heel goed vastgelegd wat we met de winst doen. We committeren ons aan openheid en onze missie is volledig geborgd in de statuten van de BV. Ik geloof dat dat de toekomst is: BV’s die op bredere waarden sturen dan alleen op aandeelhouderswaarde.”

 

En hoe verhoudt je je tot het begrip visie?

“Ik keek laatst toen ik naar buiten liep nog eens achterom naar het atelier en was zelf verbaasd over hoe groot en professioneel het is. Dat ik dit zou kunnen veroorzaken voorzag ik niet toen ik begon. Ik weet dat dit precies is wat ik wil doen, dat dit doorlopend energie geeft, maar wist toen ik eraan begon niet dat dit mijn droom was. Visie moet je vooral niet als iets vaststaand zien. Het is open. En heel belangrijk is dat je begint als je een idee hebt. Als ik de processen had gevolgd die ik leerde tijdens een studie Bedrijfskunde was ik nu nog steeds met scenarioplanning in de weer geweest. Je moet wel ergens heel erg achter staan, focus hebben. En dat begint bij een goed verhaal waar je achterstaat en dat je continu met iedereen wilt delen.”

 

Wat breng je in de opleiding Ondernemerschap met Visie?

“De kernwaarden van Vanhulley: lef, plezier en eigen. Ik daag je uit uit je comfort zone te komen en je los te maken van de dogma’s en waarden die je hebt of denkt te hebben. We kijken naar waar je goed in bent, wat je motiveert en welke kansen er zijn. Hoe kun jij de boel zo draaien dat je idee voor de toekomst lukt? Het plezier zit in de energie die ondernemerschap met zich meebrengt. Als je een goed idee hebt voor een waardevolle toekomst geeft dat een enorme boost aan je praktijk. En het is leuk om je verhaal te delen met anderen. Het is ook nodig: zonder anderen kom je niet verder. En als je bang bent dat je idee wordt gekopieerd door anderen is je idee waarschijnlijk niet goed genoeg. Als je je durft te onderscheiden, met een eigen visie, ben je hoe dan ook altijd drie stappen verder dan de ander.”

 

Heb jij zin om samen met Jolijn een flinke impuls te geven aan jouw ondernemerschap? Schrijf je in voor de Postgraduate Opleiding Ondernemerschap met Visie. Onder begeleiding van topdocenten werk je parallel aan je eigen praktijk aan de wereld van morgen. Je sluit de opleiding af met een Postgraduate diploma van een Rijks Erkende Instelling voor Hoger Onderwijs. Op naar een wereld die groter is dan jezelf!

Brecht van der Ende
Brecht van der Ende
Manager Graduate School
© Copyright Wagner & Company 2024 Gebouwd door Saam' uit Groningen